بنیاد شهید و  وزرات بهداشت با طرح ایجاد شهرک جانبازان شیمیایی مخالفت کردند


 

سید هادی کسایی زاده با بیان اینکه دومین نشست کمیته راهبردی تاثیر کاهش آلودگی هوا بر جانبازان شیمیایی عصر روز دوشنبه 12 بهمن ماه در محل دفتر توسعه محیط زیست شهرداری تهران برگزار شد اظهار داشت: اعضای کمیته راهبردی بیشتر وقت خود را در خصوص پیشنهاد اینجانب مبنی بر ایجاد شهرک ویژه جانبازان شیمیایی در منطقه خارج از شهر تهران معطوف داشت. وی در ادامه افزود: این پیشنهاد با مخالفت نماینده بنیاد شهید استان تهران و وزارت بهداشت همراه بود. کسایی زاده گفت: بنیاد شهید معتقد است که ساخت شهرک ویژه جانبازان شیمیایی نوعی ایجاد قرنطینه و منزوی کردن جانبازان می باشد در حالی که بیش از 7 هزار جانباز شیمیایی در آلودگی هوای تهران مصدومیت های شدید شیمیایی را تحمل می کنند. وی در ادامه اظهار داشت: ساخت شهرک جانبازان شیمیایی در مناطقی اعم از شهر ارجمند فیروزکوه، حسن آباد فشاپویه و حاشیه های پاک تهران ابتدای راه است و با حمایت سازمانها باید در کنار این شهرک کلینیک های تخصصی، پارک، مکانهای تفریحی و ورزشی ویژه جانبازان شیمیایی، حمل و نقل عمومی و... را تامین کنند. کسایی زاده گفت: وزارت بهداشت نیز معتقد است به جای جابجایی جانبازان شیمیایی ابتدا باید بیمارستانها را مقاوم سازی کرد و مکان درمان جانبازان شیمیایی را از مناطق مرکزی شهر به مناطق پاک همچون بیمارستان مسیح دانشوری منتقل نمود و یا می توان در منازل جانبازان شیمیایی از سوخت های پاک و برای تردد از خانه تا بیمارستان جانبازان از خودروهای ایزوله استفاده کرد. وی گفت: مشکل اصلی ما تاثیر آلودگی هوا بر جانبازان شیمیایی است که مهمترین و اساسی ترین اقدام در مرحله اول انتقال جانبازان به منطقه ای پاک است. وی با بیان اینکه متاسفانه نهادها و نمایندگان سازمانها مساله ای به این آسانی را بزرگ می کنند اظهار داشت: به نظر شما آیا ریاست جمهوری، شهرداری  تهران، وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت نیرو، وزارت تعاون، وزارت بهداشت، خیرین مسکن ساز، خیرین سلامت و دیگر نهادهای مسئول در خصوص ارائه تسهیلات به جانبازان شیمیایی تهران مقاومت می کنند؟ خیر با وجود اینکه هر وزارتخانه یک مشاور وزیر در امور ایثارگران دارد پس رسیدگی به جانبازان شیمیایی آن هم بعد از گذشت 20 سال از جنگ تحمیلی امری ضروری است. عضو کمیته راهبردی تاثیرکاهش آلودگی هوا بر جانبازان شیمیایی گفت: تنها با چند جلسه مذاکره با نمایندگان سازمانها به آسانی می توان زمین مورد نظر را تهیه نموده و جانبازان با ایجاد شرکت های تعاونی در این امر مشارکت نمایند و وزارت بهداشت نیز با همکاری معاونت عمرانی استانداری تهران با اختیاراتی که دارد می تواند ساخت کلینیک را آغاز کند و تنها با لحظه ای تامل نسبت به بی مهری 20 ساله به جانبازان شیمیایی می توانیم در کمتر از 1 سال شهرک را ایجاد کنیم. کسایی زاده در این جلسه در پاسخ به سوال نماینده وزارت بهداشت مبنی بر اینکه این طرح و کمیته از حوزه اختیارات محیط زیست شهرداری خارج است گفت: 20 سال با بروکراسی اداری و بازیهای سیاسی نتوانستیم برای جانبازان شیمیایی کاری انجام دهیم حال امروز که یک سازمانی بی طرفانه و به دور از بازیهای سیاسی از همه نهادها و ارگانها برای یادگاران دوران دفاع مقدس یاری خواسته است باز هم لجاجت می کنید. خبرنگار جانبازان شیمیایی افزود: وقتی که صاحبخانه جانباز شیمیایی را به دلیل سرفه های شبانه اش از خانه بیرون می کند چگونه می توانید در چشمان این جانباز نگاه کنید و بگوئید که ما کاره ای نیستیم. وی در پایان اظهار داشت: در این جلسه مقرر شد نمایندگانی از سازمانها و نهادهای مرتبط با ساخت شهرک جانبازان شیمیایی در جلسه بعدی حضور داشته باشند تا راه کارهای اجرایی طرح به صورت ریشه ای دنبال شود. وی گفت: به حمدا.. ساخت تونل توحید نشان داد که می توان پروژه ها را با سرعت و دقت به انجام رساند حال اگر این کار برای ایثارگران باشد امری خاص و ویزه است.